B2C Nedir
Ulusal dünya pazaryerlerinde sıklıkla kullanılan Business To Customer olarak ifade edilen B2C internet üzerinden yapılan bireysel satış ve alışverişlerin göstergesidir. İletişim kurulan müşteri potansiyeli yüksek olduğundan kullanıcı yorum ve memnuniyetler üst seviyede olmaktadır. B2C iş modeli üzerine uygulama yapılmak isteniyorsa şirketlerin kendi sanal ortamda pazaryerleri ve e-ticaret siteleri üzerinden satışlarını gerçekleştirmeleri gerekmektedir. Satışların artması için ödeme yöntemlerinin güvenilir olması önemlidir. Sadece bulunduğunuz ülkeye değil dünyanın birçok yerine ürün gönderimi sağlayabilirsiniz. B2C nedir denildiğinde akla ilk olarak internet ve SEO uyumunu doğru kullanarak oluşturulan pazaryerleri gelmektedir. Avantajları arasında dükkân açmanın vermiş olduğu hiçbir maliyet B2C ile kurulmuş e-ticaret ortamlarında yoktur. Buda demektir ki kira, fatura gibi ödemelere ayıracağınız bütçeyi ürünlerinize ayırmanızdır. Mağazada çalıştırılan personel sorunu da olmadığı için kâr imajınız artmaktadır.
B2B ile B2C Arasındaki Farklar
. B2B iş modelinde müşteriler ürünleri mantıksal çerçeve içerisinde değerlendirirken, B2C iş modelinde müşteriler ürün alımını duygusal yönler ile satın alırlar.
. B2B ürün alımı daha sık olurken B2C ürün alımlarında bu süreç daha uzun solukludur.
. B2B ürünlerinin fiyatları arasında indirim ve pazarlık söz konusu iken B2C iş modelinde belirtilen fiyatlandırmaya uyma ve taahhüt zorunluluğu vardır.
. B2C modeli kelime anlamı olarak üreticiden tüketiciye iken B2B kelime anlamı şirketten şirketedir. B2C iş modeli müşterilerin son aşamasındaki sepete ekleme ve satın alma esnasına gelinen son süreçtir. B2B ile B2C Arasındaki Farklar genel hatlarıyla bu şekilde olup iki iş modeli de e-ticaret açısından önemli bir yere sahiptir.
B2C Ticareti Nasıl Yapılır ?
B2C firmadan tüketiciye olan kelime anlamıyla bilinmektedir. Bireysel olarak gerçekleşen tüm harcamaları kapsamaktadır. Sadece somut ürün satışı değil hizmet anlamında da B2C iş modeli altında kullanıcılara hizmet sağlanabilmektedir. Dünyada en sık kullanılan iş modeli B2C’dir. Amazon, Gittigidiyor, Netflix, Trendyol, Spotify, Çiçeksepeti gibi firmalar bu rol modelde yer alan e-ticaret sitelerinden en bilinenleridir. B2C iş modeli ürün almak isteyen kişileri online mağazalarda kolay yöntemlerle ürünlerle buluşturmaktadır. B2C Ticareti Nasıl Yapılır ürün alım süreci ve mağaza işleyişi hakkında bilgilendirmeler yazının devamında aktarılıyor olacaktır. Süreç oldukça hızlı ve bilindik sitelerden yapıldığında oldukça güvenilir hale gelmektedir. Hem zaman tasarrufu hem de küreselleşme açısından e-ticaret sitelerinin rolü büyüktür.
B2C Ticaret Yöntemleri
B2C iş modelinde sanal mağazalar bulunduğundan kullanıcılar istedikleri ürün hakkında bilgi sahibi olmak için uzun zaman harcamamaktadırlar. Saniyeler içinde ürünle ilgili fiyatlandırmaya benzer ürün kategorilerine ulaşmaktadırlar. B2C Ticaret Yöntemleri iki farklı şekilde gerçekleşmektedir.
Sanal Pazaryerleri: Online pazaryerleri B2C iş modelinin şekillenmesinde öncüdür. Ürünlerini satmak isteyen tedarikçiler ve firmalar belirledikleri ürün kategorileri veya hizmetlerine göre pazaryerlerinde dükkân açma hakkını elde ettiklerinde belirlenmiş olan komisyon ve mağaza açılış fiyatlandırmasının ardından ürünlerini kendilerinin de oluşturdukları markalarının adı altında satışa sunmaktadırlar. Son aşama olan ödeme yöntemi kapıda ödeme veya sanal pos üzerinden gerçekleştirilerek ürün satışı tamamlanmaktadır.
E-Ticaret Siteleri: Tedarikçi kişi veya firmalar kendi e-ticaret sitelerini kurarak komisyon oranı alan aracı siteleri ortadan kaldırmaktadırlar. Birçok hazır halde veya kişiye özel hazırlanmış e-ticaret paketleri bulunmaktadır. Doğru dijital pazarlama teknikleri ile sayfanızı gece gündüz satış yapan bir mağaza haline getirebilirsiniz.
B2C ile C2C Arasındaki Farklar
. B2C ticareti gerçekleşirken bir taraf firma olma zorunluluğundayken C2C iş modelinde bulunan iki kişide gerçek kişileri oluşturmaktadır.
. B2C iş modelinde ticaret aşamasında belirlenen yazılı politikalara uyulması zorunluyken C2C iş modelinde kişilerin güvenleri ile ticaret gerçekleşmektedir.
. B2C ticaretinde fiyatlar üzerinde pazarlık, indirim mümkün değildir. C2C ticaretinde karşılıklı olarak anlaşıldığı takdirde fiyatlandırma konusunda değişiklik oluşabilir.
. B2C ürünleri sıfırdır ve tedarikçilerden kullanıcıya doğrudan satış yoluyla satılmaktayken C2C ürünlerinde ikinci el ürün satışı görülmektedir. B2C ile C2C Arasındaki Farklar mağazalar ile örnek verildiğinde C2C iş modelinde Letgo, Sahibinden gibi siteler yer alırken B2C siteleri Amazon, Trendyol gibi sitelerdir.
B2C Ticaretinin Avantajları
. Belirli bir satış saat ve gününüz yoktur. Dilediğiniz zaman aralığında 7/24 ürünlerinizin satışını yapabilirsiniz.
. Arada komisyon alan firmalar olmadığından kazancınız doğrudan sizin elinize geçecektir. Müşterilerle birebir iletişim halinde olacaksınızdır.
. Web sitenizde oluşan geri bildirim yöntemleri ile müşteri ve kullanıcılarınızın istekleri doğrultusunda taleplerini görebileceksinizdir. Bu sayede eksik ve geliştirmeniz gereken konuları belirleyebilirsiniz.
. Sadece kendi ülkenizde değil tüm dünyaya erişebilme imkânınız olacaktır. B2C Ticaretinin Avantajları açısından çok önemli bir maddedir. Bu sayede diğer firmalarla rekabet halinde olup markanızın büyümesini gözle görülür biçimde izleyebileceksinizdir.
. Pazarlama aşamasında göz önünde bulundurulan kira, faturalar, eleman maaşları gibi ek maaliyetler çıkmadığı için tasarruf sağlayıp o rakamları kendi ticaretinize yansıtabileceksinizdir.
. Alışveriş süreci saniyeler içinde gerçekleştiğinden ürün kullanıcıya kargoya verildiği takdirde çok kısa sürede ulaşmaktadır.
E-Ticaret Modelleri
B2B: Doğrudan olarak işletmeden işletmeye yapılan ticaret modelidir. Business to business olarak açılımı vardır. Ürün doğrudan müşteri ile buluşmamaktadır. Tedarikçiden alınan ürünün aracılar ile müşteriye ulaşma durumu bulunmaktadır. Örnek verilecek olunursa ilaç şirketlerinin ürünleri eczaneye ulaştırması ve eczanelerin ilaçları müşteriye satması durumudur.
B2C: İşletmelerin direkt olarak tüketiciye ulaşmasıdır. Business to Consumer olarak İngilizce anlamı vardır. Hepsiburada gibi e-ticaret siteleri örnek verilebilir. Bu aşamada kullanıcılar alıcı kısmında bulunmaktadır.
C2C: Tüketici ile tüketici arasındaki ticaretin gerçekleşmesi durumudur. Consumer to Consumer olarak İngilizcede yer almaktadır. Son olarak kullanıcıların aralarında gerçekleştirdiği ticaretlerdir. Letgo, sahibinden gibi siteler örneklerindendir. E- Ticaret Modelleri kendi aralarında oluşturdukları alt kategorilere göre hizmet sağlamaktadırlar.
B2G: İşletmelerin devlete yapmış oldukları ticaretlerin bütünüdür. Business to Government olarak çevrilir. Devletin online olarak açtıkları ihalelerin işletmeler tarafından yine online bir şekilde takip edilerek ürün satışının sunulması durumudur.
B2C Pazarlama Yöntemleri
Son tüketiciye ulaşma aşaması ve müşterilerin doğrultusunda markanın kurulması için yapılan pazarlama yöntemidir. Pazarlama yöntemlerinize dikkat ederek müşteri kitlenizi arttırmanız mümkündür. B2C pazarlama aşamasında müşterilerinizin duygusal bağlarını da göz önünde bulundurmalısınız. Örnek verecek olursak bir kıyafet satışını gerçekleştirdiğinizi düşünün ürününüzün bedeni, rengi, fiyatı satıcı için önemli olurken ürünü alacak müşterinin aldığı kıyafete karşılık çevresinden gelen yorumlara göre şekil alabileceğini unutmayınız. Müşterin ihtiyaçları ve kitlenize göre kendi satış portföyünüzü oluşturmalısınız. B2C Pazarlama Yöntemleri doğru şekilde uygulandığı takdir de satışlarınız ve kitleniz gün geçtikçe artacaktır. Müşterileriniz uzun süreli ürün satışı yapmak istiyorsanız güvenilirliği ve hizmet kalitenizi sabit tutmanız gerekmektedir. Sosyal medyada güncel olmanız gerekmektedir. Düzenli olarak ürünleriniz hakkında paylaşım yapmak sizi müşterilerin karşısına çıkmanızı sağlayacaktır. Sosyal medyada vereceğiniz reklamlar ile birçok kullanıcıyı kendinize çekebilirsiniz.
B2C Siteleri
Türkiye’de de birçok müşteri kitlesi olan B2C Siteleri mevcuttur. Bunlardan başlıca olanları sağladığı reklamlar ile karşımıza çıkan Trendyol’dur. Amazon’da dünyaca ünlü B2C sitelerinin başında gelmektedir. Ürün çeşitliliği bakımından küresel bir e-ticaret sitesidir. Hepsiburada, N11, Gittigidiyor’da bilinen diğer e-ticaret siteleridir. Bu kadar bilinmelerinin sebebi ödeme kolaylıkları, müşteriyle doğru iletişim ve ürünlerinin kalitesinin sabit olmasıdır.