B2B Sektörüne Yeni Girecek Olanlara Fikirler
B2B sektörüne yeni girecek olanlara fikirler verildiğinde ilk olarak B2B’nin ne olduğu konusunda açıklamalar yapılmalıdır.
B2B, şirketler arasında gerçekleştirilen online alışverişlerin yapıldığı sistemdir. Bu sistem e-ticaret şirketlerinin kendi aralarında olmak üzere ya da bir firmanın tamamen kendi bünyesi içerisinde kullanımını gerçekleştirdiği bir sistemdir. Türkçeye ise ‘’işten işe’’ veya ‘’şirketler arası pazarlama’’ olarak çevrilmesi mümkün olan ‘’Business to Business’’in kısaltmasından gelmektedir. Tek bir sektör içerisinde kurulan bir ticaret ağı olmasının yanı sıra farklı sektörler arasında yapılan alışverişleri de kendi bünyesinde bulundurabilmektedir. B2B sistemleri ilk olarak markaların alışveriş işlemlerine kolaylık sağlarken süreci de bir hayli hızlandırmaktadır.
B2B e-ticaret sitesi kuran bir şirket, satışını yaptığı hizmet ya da ürünlerini bu platform üzerinden müşterilerine sunmaktadır. Başka şirketler ya da toptan şekilde alım yapmayı tercih eden müşteriler; istedikleri hizmet ya da ürün paketlerini bu pazar üzerinden kolay bir şekilde satın alabilirler. Bu iş sistemine sahip e-ticaret sistemlerinde de büyük bir oranla toptan alışverişler gerçekleştirilmektedir. Hızlı satışın dışında; müşterilere teklif verme, fiyat alternatifleri yöneltme gibi iletişim imkanları sağlaması açısından da pek çok firma tarafından oldukça tercih edilen bir sistem olarak karşımıza çıkmaktadır. B2B e-ticaret platformları aracılığıyla çalışmalarını gerçekleştiren satıcı şirketler, daha geniş bir pazara doğru açılıp müşteri sayılarını ve buna bağlı olarak da satışlarını arttırabilmektedir.
B2B İş Modeli Türleri
B2B iş modeli türleri 3 ana başlık altında incelenebilmektedir.
- Ürün Tabanlı B2B İş Modeli
Şirketler arasında gerçekleşen ticaretin somut ürünler üzerinden yapıldığı B2B türüne, ürün tabanlı B2B iş modeli adı verilmektedir. B2B’yi e-ticaret sayesinde kullanan şirketler, genel olarak bu tür B2B iş modelinden yararlanmaktadırlar. B2B, perakende şekilde satış gerçekleştiren bir firmanın toptancıdan ürün alması ile gerçekleşebilir. Bunun yanı sıra bir firma üretimini yapacağı ürün için hammadde ihtiyacını diğer bir işletmeden karşılayabilir. Söz konusu her iki durumda da ortaya fiziki bir ürün çıkmaktadır. Ürün tabanlı B2B modeline örnek oluşturulmaktadır.
- Servis Tabanlı B2B İş Modeli
Bu modelde ise ortada somut bir ürün olmasına gerek duyulmamaktadır. Ticareti yapılan durum genel olarak bir hizmettir. Örnek verilecek olursa; bir şirketin kendi bünyesinde yer alan herhangi bir departman ile ilgili sıkıntı yaşaması durumunda, bu konu hakkında bir danışmanlık şirketinden hizmetin satın alınması durumudur. Pazarlama, reklam vb. konular kapsamında danışmanlık almak da servis tabanlı B2B’ye örnek oluşturan etkenlerdendir.
- Yazılım Tabanlı B2B İş Modeli
Şirketlerin arasında yazılım tabanlı ürünlerin ticaretinin gerçekleştirilmesidir. Örnek olarak; bir yazılım şirketi bir teknoloji markası için online bir alışveriş uygulaması oluşturmaktadır. Sonraki süreçte ise uygulamanın kullanılabilirliği durumunu takip eder. İşte bu, yazılım tabanlı B2B’ye örnek verilebilir.
B2B İş Modeli Avantajları
Birçok B2B iş modeli avantajları bulunmaktadır. Doğru ve etkin bir biçimde yürütülen bir B2B iş modeli süreci markanıza kesin bir fayda sağlayacaktır. İlk olarak, iş birliği yaptığınız şirket gerçekleşen bu ticaret sürecinden memnuniyet duyarsa ilerleyen süreçlerde sizinle iş birliğinde kalmayı sürdürecektir. Bu da şirketiniz için devamlılık arz eden, artı bir müşteri demektir. B2B iş modelini avantajlı bir hale getiren etkenlerden diğeri de maliyetinin uygun olmasıdır. Ticaret sürecinizi direkt müşteriye yönelik planladığınız durumlarda büyük bütçeler beraberinde gerçekleştireceğiniz reklam kampanyalarına ihtiyaç durumunuz ortaya çıkacaktır. B2B iş modelinde hedef kitle sınırlı bir yapıda olduğundan ötürü reklam için ayırdığınız bütçe daha düşük olabilir. Tüm bunların yanında B2B’nin e-ticaret ile ilişkisi de önemli bir avantaj olarak öne çıkmaktadır.